dinsdag 30 oktober 2007

Bubba, Moeder Theresa en de Royal Enfield

Bombay
Landen in Bombay om vier uur in de ochtend is prima. De stad staat op het punt wakker te worden en aangezien ik ook behoorlijk wakker was, na een uur of 45 reizen vanuit Boston met een kleine tussenstop in NL, nam ik samen met twee Duitsers een taxi naar het centrum.

Een lonely planet heb je niet nodig in India dacht ik in eerste instantie, tenminste, als je iedere keer aanhaakt bij de backpackers en aan mensen vraagt wat je het beste kunt doen. Tot nu toe ging dat heel erg aardig, maar ik besef me dat dat niet everlasting is, dus vandaag ga ik maar eens op zoek naar een Lonely planet.

Veel over Bombay heb ik niet te vertellen. Het is een mierennest. Ik struinde de hele dag door de stad, vervoerde me per taxi zo hier en daar en bezocht de bekende toeristische attracties, zoals " the gateway to India, etc etc. (tip als je meer over Bombay wilt weten, wacht tot ik terug ben, dan kun je mijn lonely planet lenen).
Ik begaf mij naar het station waar ik een kaartje kocht naar Goa. De trein zou om 11:00 vertrekken, maar dat was natuurlijk om 01:30 en we zouden 11:00 aankomen, maar dat was 15:30. Maar mensen, wat's the hurry?
Voor het eerst stoorde ik me geen seconde aan het feit dat het eindeloos duurde. Ik zat in de opening van de deur van de trein en dagdroomde over al het geen ik de afgelopen jaren heb ervaren, maar vooral wat er allemaal komen gaat en genoot met volle teugen...

Alleen reizen is soms alleen, maar vaak ontzettend leuk, want een echt geluksmoment ervaren in je eentje is een bijzonder iets...

GOA
Goa kan ik vrij kort over zijn. Iedereen die ooit in Thailand is geweest of Cambodja of een ander land waar onzin op de straat wordt verkocht kent de sfeer hier. " How do you do?" , " where do you come from" en dan zoveel mogelijk rommel proberen te verkopen.
Kortom, na mijn hutje aan(eigenlijk achter) het strand te hebben gehuurd voor veel te veel geld, ging ik op zoek naar een yoga teacher. Niet gevonden natuurlijk, dat kost tijd, zoals alles hier... Dus ik belandde in de kroeg met een paar heerlijke Kingfisher beers.

De Indiërs hebben geen vuilophaal dienst of op iedere hoek van de straat een container zoals in Amsterdam West, dus ze pleuren alles op een hoop en gooien er diesel overheen en verbranden de boel. Als ik dus uit het raam aan de voorkant uit mijn hutje keek zag ik de zee en als ik uit de achterdeur keek, een brandende hoop afval. Kortom, ik was tevreden maar het kon beter.

Bubba
Maar ik moet zeggen, ik ging 23:00 naar bed en werd de volgende dag om 13:00 wakker. Heerlijk! Dat was nodig, even een paar uurtjes tukken.
Deze dag ontmoette ik de Aussies James en zijn vriendin Sarah. Hele relaxte mensen. Erg gastvrij en supergezellig. James gaat het liefst om 11:00 naar de kroeg. Daar ontmoette ik hem dan ook omdat ik een kop koffie bestelde en hij al aan een Kingfisher zat (lokaal biertje). Hij kwam naar me toe met 200 rupi (4 USD) en vroeg me of ik degene was die hem de avond er voor de rupies had geleend.... (hij kon zich natuurlijk niets meer herrinneren. Nee dus, maar of hij een yoga teacher wist. Ook niet. Aangezien hij een scooter had nam hij me mee naar een Engelse Hippie dame die hier waarschijnlijk 30 jaar geleden een keer op vakantie was gegaan maar nooit meer was vertrokken. Zij wist beter. Geregeld dus.
Bubba, ik zal binnenkort een foto van hem online zetten. Hij sloopt me. 14 dagen, 2* per dag 1.5 uur. Mijn spieren zijn zo kort dat ik af en toe echt kapot ga. Ik heb het idee dat de problemen in mijn knieeen ook beter worden nu de spieren in mijn benen worden opgerekt. uiteraard denkt Bubba daar heel anders over, het komt door allerlei krachten die hij krijgt via allerlei wegen die ik nog niet heb bewandeld. De Yoga is fantastisch voor je concentratie. Het is verschrikkelijk moeilijk om niet aan andere dingen te denken dan de Yoga zelf. Maar, ik leer... (slowly...)

Moeder Theresa
Sarah en James namen mij mee naar hun huis in Agonda beach. Zodra je Pallolembeach (waar mijn hutje staat en alle toeristen zich verzamelen om gezellig met zn allen op een hoopje op een strand te zitten, rijd je de schone natuur in. Geen vuil op de straat en echt prachtige uitzichten op bergen, bossen en koeien die overal op de weg lopen. 10 minuten rijden naar onze huismoeder, Moeder Theresa. Er zijn twee soorten Indiërs in Goa, de afstammelingen van de Portugezen (Katholiek) en de Hindoes. Theresa en Frank, locals, zijn zo goed voor ons. Na rennen over ons strand (waar geen toerist te bekkennen valt, na mijn Yoga, moest ik verplicht van Theresa naar binnen bij hen omdat ze een ontbijt voor me wilde maken. Echt, hartverwarmend, moeder Theresa....

De Royal Enfield
Tijdens een leuke avond in Pallolembeach, The Cuba bar, ontmoette ik een Israëlieer genaamd uri badash. Hij was net een weekje hier en naar beneden gekomen vanuit Kashmir met een Indiase motor, " Royal Enfield" 500CC uit 97. De motor heeft maar een cilinder en produceert een magistraal geluid. Deze motoren stammen van tijdens/na WWII. Ze werden door de Engelsen geproduceerd. Nu staat er nog steeds een fabriek waar de originele onderdelen, maar ook nog de originele motoren worden geproduceerd. je ziet veel mannen (nog geen vrouw gezien) binnen rijden op de Royal Enfields. Ze trekken door India. het is een perfect transportmiddel en je bent zo vrij als een vogel!

Uri (27), een voormalig tank engeneer, was verliefd op het apparaat (KLIK). Hij had hem perfect onderhouden hij zag er geniaal prachtig uit. Verliefd dus, en ik ook, direct! Ik kon aan niets anders meer denken.... (verdomde moeilijk tijdens mijn yoga les....) Hij moest hem kwijt en ik wil naar Nepal. Dus, dachten we beiden. Perfect deal. Goeie prijs en gaan.
Echter alles wat met papierwerk te maken heeft hier, registraties, WA verzekeringen etc, is verschrikkelijk traag. het zou 6 weken duren om het definitief rond te krijgen, dus dit geniale plan heb ik helaas uit mijn hoofd moeten zetten. De ritjes die ik op de Enfield heb gemaakt waren echt magnifiek! Bij deze. India, ik kom terug, koop een Enfield en rijd van Noord, via Nepal, naar Zuid.

Iemand die mee wil?

Check voor nieuwe foto's mijn fotoboek!




5 opmerkingen:

Anoniem zei

He Mr, Ziet er nu al indrukwekkend uit allemaal. Pas goed op jezelf!

Groet,

Peter

Anoniem zei

Gaat goed met je zie ik, al een vriendinnetje ontmoet?
Ik hou je in de gaten...
Hou je haaks maatje.
Groeten Robin

Anoniem zei

Yoga? WTF Kruijff, straks ga je nog Groen Links stemmen!! Pas je wel op dat je niet teveel onder invloed raakt van dat linkse rapalje? Groeten, je vriend Frank. P.S. nog niks gehoord van Ivan. Zal binnenkort even checken of hij zijn huur over heeft gemaakt ;)

Unknown zei

He Sjoerd,
onze kat heet ook Bubba, maar daar houdt elke gelijkenis dan ook op.
Hoewel het geen slechte zaak zou zijn als onze Bub zijn korte spieren ook eens uit zou rekken.
Het klinkt fantastisch die reis van je. Lichtelijk jaloers lees ik je verhalen.
Groeten en een zoen,
Suzanne (die van Pepijn)

Anoniem zei

Ha Sjoerd,
Wat schrijf je leuk! Gaat goed hier, hard aan het studeren, mijn studieschema is nogal ambitieus, krijg er een beetje de rillingen van. Heb Schelto maar naar Kiev gestuurd voor zijn ontspanning. Otto loopt en loopt en loopt. Hij zou zo mee naar Nepal kunnen!
Liefs, heb het goed.
Annelies